Jan Kristoffersen – KbhNyt

kbhnytjank_banner03trp

Jan Kristoffersens faste klumme om fiskeriet i København på Sundfisker.dk.

Udover de gode tips her på siden her,  vil jeg anbefale enhver at lægge turen forbi Jans Hyggelige shop i Ndr. Frihavnsgade. Butikken har et kæmpe udvalg af kvalitetsgrej, og Jan står altid til rådighed med tips om tidens hotte fiskespots og metoden til at fange fiskene.

Marts  2017

Så er der kommet gang i fiskeriet igen. Det milde vejr har god indvirkning på havørred og torskefiskeriet.

Jeg snakker stadig med mange lystfiskere, som ikke er klar over de nye torskekvoter, med at man kun må hjemtage 3 torsk over mindstemålet om dagen i marts og 5 stk. fra april og resten af året frem. Hvad der så sker med kvoterne her i sundet, kan vi kun håbe på vil gå vores vej i 2018.

Jeg har på et par havture fra Helsingør talt med biologer som var med på båden, for at tage prøver , fra alle de torsk som blev fanget den pågældende dag. Her blev alle torsk målt og vejet og ørestenene taget ud, for at man kunne undersøge hvor gamle torskene var og hvor hurtigt de voksede. Her fortalte biologerne, at det kun var her i sundet at vi havde en god bestand af torsk, men at det stod slemt til i Østersøen omkring Bornholm, i Lillebælt og Storebælt, samt det sydfynske ø hav, derfor havde man truffet disse kvoter for at prøve, at få bragt torsken tilbage til de tidligere bestande.

Det har været en lidt blandet torskesæson på sundet. Januar var antalsmæssig en fin måned, her måtte man hjemtage 5 stk torsk. Jeg havde da selv en dag med 25 stk, og måtte da selv returnere 20 stk. Jeg har også haft dage med 0 og flere dage med kkun 1 fisk med hjem. Der har også været flere rigtig gode dage bla den 23/1, hvor vi havde 5 over l0 kg på Fyrholm op til 15,7 kg. Februar har været lidt mere ustabil. En masse små torsk mellem 1 og 3 kg har længe stået nordpå, men den sidste storm, har skubbet dem rigtig rundt, så de nu er spredt rundt omkring. Skipperne har rigtig svært ved at finde dem, så det tager nok lidt tid, før de stiller sig på de gamle kendte pladser igen.

Trolling fiskeriet har også været lidt sløvt, men nu er det ved at komme i gang. Jeg var selv ude her den 26/2 og fik fint med torsk og 4 havørred , op til 2kg, lige uden fore Lynetten, det tegner jo godt til marts og april som plejer, at være topmånederne hernede.

Ang. turbådene fra København, vil vi nok i den kommende sæson se, de fleste ture blive kombi ture, forstået på den måde, at man først fisker efter torsk, og efter at de fleste har fanget de 5 torsk de må, derefter fisker efter fladfisk.

Havørredfiskeriet begynder nu ved de Københavnske moler, så det er med at komme ud med spin, og et godt bombardaflod med en god flue forenden er også en mulighed, for ikke at fornægte et flod med en orm.

Det bedste torskefiskeri jeg har hørt om den sidste uge, er ude fra Oceankaj fra kl 19-23 har der været flotte torsk fra 1-6 kg på børsteorm.

Knæk og bræk Jan

Oktober/november 2016

Hej her er lidt nyt fra storbyen :-)
hvar
Emil Ekstrands flotte slethvar på 1,6 kg. Fra Jans Fladfiskecup
Efter en lang eftersommer er vandet nu endelig blevet koldere, og det betyder også bedre fiskeri her i vores område. Trolling fiskeriet er kommet fint igang og jeg har fået gode meldinger om fine havørredfangster op til 4-5 fisk pr. båd. fine fisk op til 3-4 kg. Torske fiskeriet inde på lavt vand fra 5 til 10 meter er også kommet i gang. Jeg har meldinger om torsk op til 8 kg i området ved Tårbæk bøjen.
Fiskeriet fra de københavnske moler og havne er netop nu, rigtig godt. Der er endelig kommet gode meldinger om torsk op . 4 kg og det normale skumringsfiskeri fra en time før og efter solnedgang er begyndt . Der er også godt gang i fladfiskene nu, der meldes om fine skrubber og mange isinger, samt enkelte rødspætter. Der er taget en del fne fisk på langelinie, og der meldes også om fine havørred. En fisk tog forleden dag 3 pæne havørred  på langelinie alle på blink. Min gode ven Stig Alling fangede to fine havørred i svanemøllebugten på 52 og 54 cm på pirk, en formiddag. Så det er med at komme ud her de næste måneder. Selv om vejret måske ikke indbyder til det, så kan der godt være gode flidspræmier i form af en pæn havørred.
fladfisk2Turbådsfiskeriet kører også godt, i efterårsferien havde shoppen en tur med Fyrholm hvor 30 deltagere fangede 1200 fladfisk, det er den bedste tur jeg nogen sinde har op levet på Øresund, slev tog jeg 78 fladfisk den dag, men kun 40 med hjem. Vi har lige afholdt vores fladfiske cup fra Helsingør, det var 16 år, vi afholder denne konkurence, og den blev vundet af 23 årige Emil Ekstrand som landede 34 fladfisk over 27 cm, bla. en flot slethvar på 1,6 kg.
Fra Dragør, hvor skipper Anders med Kastrup 2 fisker fra, er der også fine meldinger om godt kastefiskeri på det lave vand med fisk op til 7-8 kg, samt flotte rødspætter op til 1,6 kg.
Hilsen jan

August 2016

20160807_102101Lidt sensommer nyt fra storbyen. Der er godt gang i makrelfiskeriet langs de københavnske moler. Det er som om, at makrellerne i år vil hugge på diverse makrelforfang, og ikke er så krogsky som vi har set i de sidste par år. Dog er stimerne mere spredte, men når de så er der, er det jo bare med at få fanget nogle makrel. Der bliver fanget enkelte havørred, men det er jo ikke helt vildt, men det plejer jo at blive bedre, når nu vandet bliver koldere.

Bule fiskeriet ud for København har været godt her i juli og i begyndelsen af august, men nu er det aftaget, samtidig med, at sildestimerne er kommet. Torskene har spredt sig, så der skal drivfiskes, for at fange lidt torsk. Multerne har vi ikke hørt så meget til, en kunde havde mistet en pæn fisk, og siden har han ikke fundet dem igen. Der er også store flotte hornfisk på vej tilbage, og de hugger godt på pirke og flodfisket sildestykker.

Fladfiskesæsonen er ved at nærme sig top, og rødspætterne er ved at være godt fede, derfor har jeg booked 2 dage med Fyrholm den 18 og 19 oktober, i uge 42, efterårsferien fra Helsingør kl 8-15. ring til mig på 35 26 89 70. hvis du vil med, vi går primært efter rødspætter, og skulle gerne få nogle stykker over et kilo.

Den 27 august holder fiskeskolen makreltur i københavnshavn kl 14-18. tilmelding i shoppen , alle er velkomen, vi fisker med sild og smelt, samt kaster med forfang og pirke.

Juni 2016

Hej
Så er der lidt nyt.   Fiskeriet efter hornfisk, har været meget forskelligt. Godt ved Kastrup og super ved Dragør på sydstranden. Ret ud for nordhavnen, har det ikke været så godt. De gode gamle pladser i Svanemøllebugten har næsten ikke leveret nogle hornfisk. Jeg har snakket med de 2 som plejer, at fange flest på bobleflod på tippen. Ingen af dem har fanget mere en 15 stk her i starten af juni. Ingen kan huske, så dårlig en sæson!
Makrellen kom den sidste uge i maj, og der blev taget flere store over et kilog, inde i det gamle findlandsbasin. Især aften og morgen, men siden er de forsvundet. Lige mu bliver der kun landet enkelte spredte fisk, men der er flere på vej, og jeg håber, at vi vil få lige så godt fiskeri som sidste år.
Havørredfiskeriet har ikke været så godt, og jeg har ingen meldinger om store fisk. Dog fik 8 årige Mads en flot havørred på 1,6 kg på fiskeskolens afslutningstur. Det var midt i maj på et rødt hornfiskeblink. Desuden gav turen 2 undermålshavørred, som fint blev afkroget og genudsat. Der er jo for nylig udsat 5000 små havørred ved Mølleåens udløb. Det er altid godt,  når vi får udsat havørred i Øresund, for der er alt for få udsætninger, når vi tænker på hvor mange mennesker, som bidrager med penge til fisketegnet, og hvor få vi for tilbage her i ØRESUND.
20160510_200959
Mads med sin første havørred :-)
Bådfiskeriet er godt i øjeblikket , der er gode sommer torsk og der er allerede taget flere målertorsk op til 12 kg. Aften turene med Fyrholm har været gode og 30 mand havde en helt fin aftentur den 1/6 med 500 fladfisk , mest skrubber op til 1180 gram. og spætter op til 900 gram samt flotte isinger. Der meldes om sejstimer ude ved møllerne, og torskene plejer, også snart at stå ude på de dybe knolde, så det er bare med at komme ud, her i det skønne sommervejr.
Tag til Skovshoved havn og prøv de nye flotte fiskepladser, som er bygget, de er fine og endelig nogen, som har gjort noget for os. Lad os håbe, at se mere af det i fremtiden.
Vel mødt ved vandet.
Jan Kristoffersen
De nye fiskepladser i Skovhoved havn Foto: R. Holm
De nye fiskepladser i Skovhoved havn. Foto: Raymond. Holm

April 2016

Endelig kom der gang i fiskeriet rundt omkring storbyen. Havørredfiskeriet var rimeligt i starten af april, der blev fanget fisk , ved Amager strandpark. De meldinger som jeg har fået , er dog fisk i almindelige størrrelser op til 1,5 kg. Fra københavns nordhavn har jeg samlet meldinger om 12 havørred op til 2,5 kg. Det har dog ikke været så nemt, og mange har klaget lidt over ørredfiskeriet.

1mmiddelgrundsfortet

Fiskeriet langs med strandvejen op til Skovshoved , har også givet enkelte fisk, men jeg har stor fidus til de nye moler i Skovshoved havn. Havnen er jo blevet bygget helt om, og når hele byggeriet med de nye stenmoler er helt færdigt, tror jeg at det bliver et spændende fiskested, for alle fisk, som skrubber torsk og havørred, samt hornfisk.

Sydhavnen har også fisket pænt. Jeg har ikke hørt om så mange store, som vi plejer, men en del mellem 1 og 2,5 kg. Især har stykket under motorvejsbroen  været godt.

1kalvebodapril
Smuk havørred fra Kalveboderne (Fanget og fotograferet af Michael André Susé)

Torskefiskeriet er kommet godt igang. Der meldes om fint aftenfiskeri efter torsk fra kl 20 til 21 har været bedst, med fine fisk mellem 1 og 2 kg. Forleden aften talte jeg 25 fiskere kl 20,30, og de fleste gik hjem med 2-3 fine torsk, alt taget på pirke i 20 grams klassen. jeg har også mødt flere som fisker med texas rig og de fanger også pænt med fisk. Fra den nye lange mole på oceankaj har jeg meldinger om torsk op til 6 kg, på kastegrej med 60gs pirke, der er også taget enkelte sej op til 2 kg, samt enkelte havørred. Der meldes om flere pæne torsk op til 5 kg helt inde foran Mærsks hovedsæde. Lynetten giver også fint med torsk langs stensætningerne når mørket falder på.

58 cm 3,2 kg Lynette Havørred. Fangst og foto Michale Jensen
58 cm 3,2 kg superhavørred fra Lynettens stensætninger.  (Fangst og foto Michael Jensen)

Skrubber har der været mange af, alle steder, de er desværre meget tynde, nu, men nogle enkelte er tykke, og så der de jo gode at tage med hjem.20160406_183948_resized

Der er meldinger om enkelte hornfisk, men nu da vi skriver maj så kommer de store stimer af hornfisk, nogle er helt vilde med disse  sjove fisk, andre hader dem. Jeg har nu altid godt kunne lide dem. Det er et godt forårstegn, og jeg kan godt lide at fange dem.. Det både på sild og flod, eller på spin med sildetråd.

Der er været flot tilslutning på fiskeskolen, over 20 hver tirsdag på molerne i Tuborg havn. Her bliver der fisket og kastet ivrigt af den nye generation af kommende lystfiskere, samt forældre som også bliver grebet af fiskeriet og faktisk godt kan se en fremtid , far og søn på fisketur. Vi har allerede  fanget over 20 fladfisk hver gang, og fik 40 stk den bedste aften, samt 3 torsk.  20160419_190356_resized

20160325_143841_resized

Småbådsfiskeriet foran København er kommet godt igang, der bliver trollet livligt efter havørred og der er meldt om flere op til 6,5 kg. En enkelt kunde trollede med 2 stænger, og fik på en time 3 flotte havørred ude ved meddelgrundsfortet, på 5,0 kg, så vendte han om og trollede lige over stedet igen, og så huggede det igen på hans nye toby 30 grams blink , denne havørred vejede også 5 kg, derpå sejlede han tilbage, og sørme, om der ikke var endnu en havørred som bed på toby igen, og denne vejede 5,5 kg.

Var selv derude i området dagen før, og fik 6 havørredhug, på en time på samme toby blink. Fik 3 op i båden, mellem 2 og 3,2 kg kun på blå dipsy og toby, ingen hug på de andre stænger. og alle hug var mellem kl 13 og kl 14.

1tobyschlüter
Gul/grøn Filur er topagn lige nu. Her en custom version
Igen en kort hugperiode. Min ven Ole tog en fin torsk på sideplaner, med en ubelastet toby. Langs med Ocean kaj, hvor der er 12 metervand, huggede torsken helt oppe i overfladen. Ole måtte stoppe op, da torsken vejede 8 kg, og gik på bunden – en hård fight kunne begynde. På vejen hjem, huggede en fin havørred på 3,2 kg lige på hjørnet ved oceankaj, der er meget strøm. Det hjørne, er faktisk et rigtigt spændende sted, vi har fået lige udenfor storbyen.
Hilsen Jan

Marts 201620160319_102157

Endelig strømmer det ind med gode meldinger om fangster langs de københavnske moler. Den mest overraskende er en flodfisket stenbider på 1,5 kg, taget ude oceankaj, den huggede på et sildestykke fisket over 12 meter vand på flod, som fiskede på 11 meter.

En del har haft noget godt torskefiskeri sent på eftermiddagen og
når mørket er faldet på. Bla. har lynetten fisket godt, med fine torsk mellem 1 og 3 kg. De har hugget på børsteorm og pirke.20150328_125649

Ved 20 tiden plejer torsken at trække ind tæt på kysten, og jeg plejer at være på plads ved den tid og fisker så til 21.21.30 torskene kommer ind i småflokke på 5 til 10 stykker af gangen, og jager mest småsild og hundestejler. Nogle gange springer sild og hundestejler  ud af vandet , når torskene jager dem, det kalder vi springtorsk, og det sjovt at opleve, nogle gange er de så tæt på land, at vi kan kaste til dem, og sådan en aften kan blive en god oplevelse. Når vi frem til maj, sker dette først ved 22 tiden, men det er kun på vindstille aftner, at man kan opleve dette.

fladfisk

Fladfiskene er tynde, men er meget sultne, men hugger nu livligt på diverse bundsnøre. Husk at hunnerne er fredede.

20160319_102131
En af Jans flotte havørred fra marts

Endelig er havørrederne rigtig kommet i hugget. Der er landet flere pæne fisk inde i københavns havn. Jeg har meldinger om 4 fisk mellem 1,5 og 2,5 kg. En er taget  på blink og 3 på orm.

Der er meldinger om gode fangster ude på amager strandpark, det har mest været fisk i de almindelige  størrelser fra målet og op til 50 cm. Nu er det tid til at prøve området fra Sjællandsbroen og ud til motervejsbroen, det plejer at fiske supergodt fra nu til starten af maj.

Trollingfiskeriet er godt nu på Øresund. Torskene er efter endt gydning nu trukket ind på lavt vand, for at æde sig tykke i krabber. Der er mange gode meldinger om havørredfangster, og april er øresunds bedste havørredmåned. Der er meldinger om gode fangster fra midtfarvandet, der er taget flere mellem 5 og 7 kg, det er ude sildestimerne det bedste fiskeri foregår.

Der er også meldinger om et par laks i 4 kgs klassen. Der er også taget havørred fra turbådeneøby på 5 kg og en flot 6,1 kg fra juventus.

Jeg har selv været ude et par gange og har fanget flere havørred lige uden for københavns havn på korte 3  timers ture. Her er et par billeder fra en af disse ture.

20160312_165247
Niels fra Aalborg med sin første trollinghavørred på 2 kg, taget ud for københavn.
20160312_164728
Der er et billede af Morten fra Billund, med sin første trollinghavørred på 1,5 kg.

Nu er det snart april, og der er gode chancer for at opleve noget af det bedste fiskeri i storbyen.

Den 6/4 begynder fiskeskolen igen kl 18.30 , alle er velkomne!

pokalDa vi ikke ved hvor vi skal fiske endnu, bedes man tilmelde sig inden den 6/4. Man vil så få at vide , hvor der skal fiskes, ring på 35 26 89 70. tak. Derefter kører Fiskeskolen hver tirsdag fra kl 18.30 til kl 21.

Her er et billede af Jan som lige er kommet hjem fra en forlænget weekendtur til bornholm, med 5 kunder fra shoppen. Det blev til 23 havørred op til 3,5 kg, og landskampen mod et norsk og svensk hold , blev vundet.

Februar 2016

er jo ikke den bedste fiskemåned for molefiskere her i storbyen, men der kan da opdrives nogle fisk, hvis man er lidt opsøgende.

Jeg har flere meldinger om torsk fra 1 til 3 kg, taget på pirke og spin, bedst om eftermiddagen og frem til mørket falder på. Mange kommer ind og spørger om, hvorfor der ingen fisk er nu, især fladfisk. Så må jeg fortælle, at fladfiskene jo er ude og gyde på
dybere vand, og først kommer tættere på land sidst i marts. Jamen de plejer altid at fange noget. Jeg fortæller , at det altid er dårligt nu, for både torsk og fladfisk er ude på dybere vand og gyder nu.

slusen
Nu kommer marts, som er en super havørred måned… Prøv ude ved Sjællandsbroen. Jeg kender mange som har fanget store flotte blanke havørred i marts derude

Havørredfiskeriet er også lidt trægt, men der er meldinger om flere målsfisk fra havnene rundt omkring København. Nu kommer marts, som er en super havørred måned. Nu skal der fiskes, prøv ude ved Sjællandsbroen, jeg kender mange som har fanget store flotte blanke havørred i marts derude.  En af mine venner, fiskede derude 7 gange i februar og marts sidste år, men den ottende gang, tog han en fin blank havørred på 4,4 kg på et 22 grams blink. ’’’’Turen efter gav endnu en fin fisk på 2,5 kg, så det betaler sig at blive ved, med at tro på det.

slusen.jpg-for-web-normalPrøv med flod og orm, det kan være regnorm eller børsteorm, fisket på et flodrig lige over bunden ude i strømmen.

Marts er en rigtig spændende fiskemåned, knæk og bræk til alle sundfiskere.

Jan kristoffersen.

Om fiskeri – mest på sundet